Muzeum Archeologiczne w Biskupinie
Biuletyn Informacji Publicznej
LEKCJE MUZEALNE - AKTYWNA FORMA ZWIEDZANIA
 
JAK ZBUDOWANO BISKUPIN ?
Data: 2013-02-21
JAK ZBUDOWANO BISKUPIN ?
     Jak zbudowano Biskupin?   Czas trwania lekcji ok. 1 godzina W zajęciach może brać udział maksymalnie 30 osób. Wiek uczestników: od 6 lat I. Część dydaktyczna (ok. 20 minut) 1.Powitanie-wprowadzenie do lekcji, 2. Omówienie, jakich warunków do życia poszukiwała ludność biskupińska, by zbudować osiedle obronne. 3. Obróbka drewna: znajomość gatunków drzew wykorzystywanych do budowy poszczególnych elementów grodu. 4. Uczestnicy dowiadują się jakich narzędzi używano do ciosania drewna-repliki siekierek. 5. Prezentacja multimedialna: elementy zabudowy osiedla II. Część praktyczna ( ok. 35minut) Praca w grupach 5-6 osobowych: 1.Uczestnicy budują modele chat w skali 1:100 oraz fragment wału obronnego. III. Zakończ
KONSERWACJA CERAMIK I -JAK TO NAPRAWIĆ?
Data: 2013-02-21
KONSERWACJA CERAMIK I -JAK TO NAPRAWIĆ?
  Konserwacja Ceramiki-Jak to naprawić ? Czas trwania lekcji ok. 1 godzina W zajęciach może brać udział maksymalnie około 45 osób. Wiek uczestników: od 6 lat I. Część   teoretyczna (ok. 20 minut): 1. Powitanie –wprowadzenie do lekcji. 2. Wyjaśnienie podstawowych pojęć: archeologia, stanowisko archeologiczne. 3. Zadania archeologa w trakcie prac wykopaliskowych: m.in. pomiary, zdjęcia, karty katalogowe. 4. Różnorodność ceramiki na przestrzeni dziejów-naczynia jako wyznacznik kulturowy i chronologiczny: kształty, sposoby zdobienia ze szczególnym uwzględnieniem stan. 4 Biskupin. 5. Zadania   Pracowni Konserwacji Ceramiki-omówienie II. Część praktyczna (ok. 40 minut): 1.Uczestnicy zajęć otrzymują   w ka
LEPIENIE NACZYŃ Z GLINY
Data: 2010-04-02
LEPIENIE NACZYŃ Z GLINY
Na tej lekcji uczestnicy dowiadują się w  jaki sposób powstawały pierwsze formy gliniane w epoce kamienia, jak lepiły garnki mieszkanki osiedla biskupińskiego- w jaki sposób je ozdabiały, wypalały. Możliwość obejrzenia replik naczyń z różnych kultur oraz zdobyta wiedza pozwolą uczestnikom wykonać własnoręcznie pamiątkę z gliny.
TKACTWO
Data: 2010-04-01
TKACTWO

Na tej lekcji uczestnicy zobaczą jak dawniej z owczego runa przędzono nici i nauczą się tkać na mini krosienku tkackim, tak zwanym bardku. Każdy z uczestników stanie się właścicielem samodzielnie utkanej kolorowej krajki.
OZDOBY
Data: 2010-04-01
OZDOBY
Badania wykopaliskowe dowodzą, że ludzie od najdawniejszych czasów lubili nosić ozdoby. Wykonywano je z przeróżnych surowców naturalnych. Na tej lekcji uczestnicy dowiedzą się jakiego rodzaju biżuterię noszono w łużyckim Biskupinie, czy spełniała ona tylko rolę ozdobną? By odpowiedzieć na to pytanie uczestnicy sami wykonują kopie ozdób z drutu miedzianego :zapinkę, szpilę, zawieszkę oraz pierścionek.
PACIORKI
Data: 2010-04-01
PACIORKI
Na tych zajęciach można dowiedzieć się w jaki sposób w pradziejach powstawały szklane paciorki oraz skąd przywędrowały one na nasz teren. Niebezpieczna oraz trudna technologia wytopu szkła, nie pozwala na pokaz tego procesu. Dlatego uczestnicy mogą ulepić z kawałków kolorowej modeliny i oczek mozaikowych paciorki na wzór autentycznych zabytków. Własnoręcznie wykonany naszyjnik staje się pamiątką z zajęć.
NAJSTARSZE PISMO
Data: 2010-03-31
NAJSTARSZE PISMO
Pismo w starożytnym Egipcie.
Powszechnie znanym faktem jest, że Egipcjanie do zapisu słów stosowali hieroglify, czyli obrazki przedstawiające różne przedmioty, postacie czy zwierzęta. Egipcjanie wierzyli w boskie pochodzenie pisma, nazywano je "pismem mowy boskiej". Uczestnicy zajęć dowiedzą się jakimi narzędziami pisarskimi posługiwano się, jakie style miało to pismo i jak na ewolucję pisma wpłynęła dostępność papirusu.
ŁOWIECTWO PRADZIEJOWE
Data: 2010-03-31
ŁOWIECTWO PRADZIEJOWE
Uczestnicy zajęć w ramach praktycznej demonstracji dowiedzą się w jaki sposób rozpalano ogień, jak obrabiano krzemień z którego powstawały narzędzia. Omówiona zostanie przydatność tych narzędzi oraz ich zastosowanie. Lekcja kończy się praktycznym kursem łucznictwa pradziejowego dla wszystkich uczestników.
ŻYCIE CODZIENNE MIESZKAŃCÓW BISKUPINA
Data: 2010-03-31
ŻYCIE CODZIENNE MIESZKAŃCÓW BISKUPINA
Mieszkańcy Biskupina żyli 2750 temu zajmując się przede wszystkim uprawą ziemi oraz hodowlą zwierząt. Dietę swoją uzupełniali zbieractwem łowiectwem czy też rybołówstwem. Uprawiano wówczas m.in. 4 gatunki pszenicy , jęczmień, proso, soczewice, len. Hodowano zwierzęta :bydło, konie, owce, kozy, świnie, psy. W biskupińskich lasach można było spotkać niedźwiedzie, tury, dziki , jelenie. W jeziorze roiło się od szczupaków, płoci, okoni, leszczy, sumów. W lesie zbierano grzyby ,jagody, poziomki, maliny. Biorąc udział w lekcji dowiecie się o sposobach zdobywania żywności, o przedmiotach codziennego użytku będących wyposażeniem chaty.
DZIEJE PIENIĄDZA
Data: 2010-03-26
DZIEJE PIENIĄDZA
Uczestnicy lekcji poznają historię pieniądza, dowiedzą się jaka wartość miał pieniądz od czasów najdawniejszych aż po średniowiecze i na jakiej zasadzie działała mannica. Będą mogli zobaczyć kopie pierwszych polskich monet i własnoręcznie wybić kopię takiej monety.
fot. Badania wykopaliskowe w latach 30-tych XX wieku
Muzeum Archeologiczne w Biskupinie, Biskupin 17, 88-410 Gąsawa, pow. Żniński, woj. kujawsko-pomorskie
tel.: (52) 30 25 025, fax: (52) 30 25 420, email: muzeum@biskupin.pl, http://www.biskupin.pl
NIP: 562-16-05-570, Regon: 092561385
Poprawny HTML 4.01 TransitionalPoprawny arkusz CSSPoprawne kodowanie UTF-8
projekt i hosting: INTERmedi@  |  zarządzane przez: CMS - FSI